voedingsadvies nodig?

Interessante artikelen

Bacteriën communiceren met zenuwstelsel in de darm

NRC, 12 februari 2020

Steeds meer onderzoek toont aan hoe belangrijk het microbioom (de bacterie-populatie in je darmen) is. Gevarieerde, verse voeding is daarbij heel belangrijk.
Onderzoeker Werend Boesmans van de Universiteit van Maastricht: „Het buikbrein regelt de bloedtoevoer, de afbraak en de opname van voedingsstoffen en hoe de darmen samentrekken.”
Genoemd onderzoek is bij muizen gedaan, maar biedt mogelijkheden voor verder onderzoek bij mensen.


Vergeet het succesdieet

NRC, 19 september 2019

Afvallen kan voor sommige mensen heel moeilijk zijn. Genen, leefstijl, hormonen, stress, slaap, medicijngebruik, je omgeving – het zijn allemaal factoren die kunnen maken dat je te dik wordt en moeilijk gewicht verliest.

Als je hormoonhuishouding bijvoorbeeld verstoord geraakt is, is er meer voor nodig dan wilskracht om af te vallen. Door aan alle ‘knoppen’ te draaien en zo je leefstijl aan te passen wordt het afvallen gemakkelijker én gemakkelijker vol te houden.

Vet raakt moeilijker uit ons vetweefsel wanneer we ouder worden

NOS radio 1 Nieuws & Co, 10 september 2019

Interview met professor Liesbeth van Rossum, internist en hoogleraar endocrinologie aan het Erasmus MC over dikker worden op oudere leeftijd. Naast voeding spelen nog andere factoren een rol, zoals bijvoorbeeld stress en slaap.
En ook belangrijk: er is wat aan te doen.

We eten veel te veel suiker. Is ‘ontzoeten’ de oplossing?

Het Parool, 8 september 2019

Ons huidige westerse eetpatroon met teveel suiker, zowel toegevoegd als verborgen, zorgt voor gezondheidsproblemen. Waaronder ook slaapproblemen. Stap voor stap je voedingspatroon aanpassen zorgt voor meer energie, betere gezondheid en voorkomt de zogenaamde 'welvaartsziekten'.

'Een eetpatroon met veel voedingsstoffen en weinig toegevoegde suiker is aan te bevelen'