voedingsadvies nodig?

Interessante artikelen

'Covid-19 toont ook het nut van een gezonde levensstijl'

NRC, 2 april 2020


Remko S. Kuipers, cardioloog en farmacoloog en Martijn van Winkelhof, fiscalist en bedrijfskundige stellen vast dat het steeds duidelijker wordt dat leefstijl een cruciale factor is bij het verloop van een besmetting met Covid-19.
Preventie van chronische ziekten is niet alleen beter voor onze eigen gezondheid, maar ook voor de gezondheid van onze economie.

‘Overleven begint bij gezonder leven en eten’

Het Parool, 29 maart 2020

Mensen met obesitas en diabetes hebben een grotere kans om op de ic terecht te komen. We moeten gezonder leven, stellen Jutka Halberstadt en Jaap Seidell.

Bacteriën communiceren met zenuwstelsel in de darm

NRC, 12 februari 2020

Steeds meer onderzoek toont aan hoe belangrijk het microbioom (de bacterie-populatie in je darmen) is. Gevarieerde, verse voeding is daarbij heel belangrijk.
Onderzoeker Werend Boesmans van de Universiteit van Maastricht: „Het buikbrein regelt de bloedtoevoer, de afbraak en de opname van voedingsstoffen en hoe de darmen samentrekken.”

Genoemd onderzoek is bij muizen gedaan, maar biedt mogelijkheden voor verder onderzoek bij mensen.

Vergeet het succesdieet

NRC, 19 september 2019

Afvallen kan voor sommige mensen heel moeilijk zijn. Genen, leefstijl, hormonen, stress, slaap, medicijngebruik, je omgeving – het zijn allemaal factoren die kunnen maken dat je te dik wordt en moeilijk gewicht verliest.

Als je hormoonhuishouding bijvoorbeeld verstoord geraakt is, is er meer voor nodig dan wilskracht om af te vallen. Door aan alle ‘knoppen’ te draaien en zo je leefstijl aan te passen wordt het afvallen gemakkelijker én gemakkelijker vol te houden.

Vet raakt moeilijker uit ons vetweefsel wanneer we ouder worden

NOS radio 1 Nieuws & Co, 10 september 2019

Interview met professor Liesbeth van Rossum, internist en hoogleraar endocrinologie aan het Erasmus MC over dikker worden op oudere leeftijd. Naast voeding spelen nog andere factoren een rol, zoals bijvoorbeeld stress en slaap. En ook belangrijk: er is wat aan te doen.