slaapproblemen?

Interessante artikelen

Op zoek naar dromenland

Elle, 8 mei 2020

Slapeloosheid pak je niet aan met app's, pillen of 'wondermiddeltjes'. Met het achterhalen van de oorzaken (meervoud!) van je slapeloosheid kun je wel werken aan het verbeteren van je slaap.

Nachtrust in de coronacrisis

Nachtrust in de coronacrisis: de één slaapt beter dan ooit, de ander doet geen oog dicht

NRC, 28 april 2020

Nachtrust in de coronacrisis, de één slaapt beter dan ooit, de ander doet geen oog dicht. Slaaponderzoeker Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut legt uit waarom.

Wat is beter voor ons, zomer- of wintertijd?

Universiteit van Nederland

Een kort college van Marijke Gordijn over het effect van licht op onze biologische klok en slaap. 

Dr. Marijke Gordijn is als chronobioloog verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen.  
Universiteit van Nederland is een stichting die via korte video's en podcasts wetenschappelijke informatie over onderwerpen verteld door wetenschappers beschikbaar stelt voor iedereen.

Slaapspecialisten maken zich zorgen over gebruik van melatonine

NSWO, 9 september 2019

In dit artikel van de NSWO (Nederlandse vereniging voor Slaap-Waak Onderzoek) links naar uitspraken en artikelen van NSWO-leden die zich zorgen maken over het gebruik van melatonine. 

500 slaapdeskundigen maken zich zorgen: 'Melatonine is geen slaapmiddel'

NOS Stories, 16 augustus 2019s

Melatonine is een hormoon dat ons slaap- en waakritme regelt. Onterecht denken mensen vaak dat omdat het een lichaamseigen stof is: 'baat het niet, schaadt het niet'. In dit geval gaat dat zeker niet op. (Verkeerd) gebruik van melatonine kan je hele slaap-waakritme verstoren.